تبلیغات
هنر دوره ابتدایی - هفت مرحله از یک نقاشی موفق

هنر دوره ابتدایی

تربیت هنـــــــــــــری ********خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد ******** تربیت هنـــــــــــــری

 

هفت مرحله از یک نقاشی موفق

 

نوع مطلب :هفت مرحله از یک نقاشی موفق ،

نوشته شده توسط:علی اکبر ادهم ماراللو آموزگار ششم مدرس هنر دوره ابتدایی

هفت مرحله از یک نقاشی موفق

به همه افراد بشر توانائی و قدرت آفرینش اعطا شده است، البته با این تفاوت که برخی از افراد روی چنین ویژگی فردی کار کرده اند. افراد بسیاری را میشناسیم که از همان روزهای اول دلسرد شده اند و دیگر دست به هیچ کار هنری نزده اند. آنها بر این باورند که استعداد هنری لازم برای خلق اثرهای زیبا را ندارند. اگر شما جزو آنها هستید پس مژده میدهم که به زودی شگفت زده خواهید شد. من معتقد که هرکسی میتواند نقاشی کند و تا جائیکه به من مربوط میشود اگر و تنها اگر کمی علاقه و مهارت لازم برای امضاء نام خود را داشته باشید، میتوانید یک نقاش شوید.


باید به مراحل پردازش کارتان اعتماد کنید. روش کلی کار در این مقاله آورده شده است. کافی است هر هفت مرحله را با دقت و همانگونه که به شما ارائه شده، انجام دهید. نه آنها را باهم ترکیب کنید، نه اینکه بخشی را خودسرانه حذف کنید. شما باید هریک از این مراحل را با دقت پیگیری کرده و ادامه دهید. تا زمانی هم که از نتیجه کارتان در هر مرحله احساس رضایت نکرده اید، به سراغ مرحله بعدی نروید.
شما با رعایت کردن اصول کار ”غلیظ روی رقیق“، میتوانید از این روش برای کار با رنگ روغن و اکریلیک استفاده کنید. شاید نیاز باشد که مدتی صبر کرده تا رنگ کارتان خشک شود. در این مواقع به هیچ عنوان عجله نکنید. من به طور معمول با اکریلیک کار میکنم و سپس روی آن را با رنگ روغن می پوشانم.
شاید فکر کنید که این روش نقاشی، اولیه و ساده است، اما مطمئن باشید که نتیجه می گیرید. تمرکز اصلی شما باید روی این مسئله باشد که هر آنچه را می بینید به تصویر بکشید. پس بهتر است کار را شروع کنیم.

• مرحله نخست: بررسی سوژه
با دقت به سوژه تان (در اینجا منظره) بنگرید و آن را بررسی کنید. نام اشیا را فراموش کرده (برای مثال: آسمان، درخت، ابر) و به جای آن به دنبال شکل، رنگ، ساختار و ارزش اشیا و سوژه ها باشید.
چندین بار با چشم نیمه باز به سوژه تان نگاه کنید. هنگامی که چشمانتان را نیمه باز نگه میدارید بخشهای جزئی و ظرافت های سوژه حذف میشوند، رنگها کمرنگ تر شده و شما میتوانید حالت، شکل یا حرکت را در تصویر ببینید. بدین شکل سوژه در ذهنتان نقش می بندد. حالتهای سوژه را دوبعدی ارزیابی کنید. عجله جایز نیست، صرف یک ساعت زمان در این مرحله مناسب است.

• مرحله دوم: رنگ زیرین روی بوم
با رنگ زدن روی بوم، زمختی ها و درشتی های روی بوم سفید را حذف کنید. بدین ترتیب به رنگ این امکان را می دهید که آزادانه روی بوم حرکت کند. با این کار دیگر شما هم نگران پوشاندن سفیدی های روی بوم نخواهید بود. از یک قلم موی بزرگ آغشته به رنگ سیینای سوخته استفاده کنید. اما چرا سیینای سوخته؟ تجربه نشان داده که این رنگ گرم میتواند در کنار رنگهای دیگر به خوبی جلوه کند و در زمینه های آبی و سبز حالتی قرمزگونه به خود می گیرد.
از نقاشی کردن لذت ببرید و به قلم موی خود اجازه دهید تا آزادانه حرکت کند. نگران ساختن سطحی صاف و هموار نباشید، قلم مو را آزاد و رها در دست بگیرید. سعی نکنید به تصویری که در ذهن دارید شکل بدهید. در حال حاضر تنها باید پس زمینه را رنگ آمیزی کنید. با این کار خود را گرم کرده و از نقاشی لذت ببرید.
رنگ شما باید نه چندان غلیظ باشد که صفحه بوم تیره شود و نه چندان رقیق باشد که از روی بوم پائین بریزد. همه بخشهای بوم را بپوشانید و هر وقت که از کارتان احساس رضایت کردید، قلم مو را کنار بگذارید.

• مرحله سوم: تشخیص و شناخت اشکال بزرگ
با نگریستن به سوژه، بزرگترین و اصلیترین حالت ها و شکل هایش را بشناسید. با کمک سیینای سوخته و خطوط ناهموار، شکل آنها را مشخص سازید.
پنج یا شش شکل را تشخیص داده و آنها را بدون جزئیاتشان ترسیم کنید. این مرحله بیشتر به سازماندهی ترکیبات و بخشهای گوناگون نقاشی روی سطح بوم مربوط است. در تصویر می بینید که شش یا هفت شکل بزرگ تشخیص داده شده است. پس از این مرحله باید بوم نقاشیتان به تکه های یک پازل شبیه شده باشد.
اگر پس از پایان این مرحله متوجه شدید که کار هنوز خیس است، به کمک یک تکه پارچه رنگ را از بخشهای کمرنگ تر به قسمتهای دیگر کار بکشید. برای تشخیص مناطق کمرنگ چشمان خود را به حالت نیمه باز نگه داشته و به سوژه نگاه کنید. اگر رنگ شما خشک شده و هنوز مشکلی باقی است، نگران نباشید، زیرا در مراحل بعدی هم میتوانید این مشکل را برطرف سازید.

• مرحله چهارم: ارزش گذاری
چشمان خود را به گونه ای نیمه باز نگه دارید که رنگ را نبینید. (ارزش گذاری هیچ ربطی به رنگ ندارد، بلکه به روشن یا تیره بودن کار مربوط است.) نقاشی خود را از تیره ترین شروع کنید. پنج ارزش گذاری از تیره ترین بخش به روشن ترین بخش بسازید و با آنها کار کنید. در اینجا می توانید به برخی از قسمتها بیشتر اشاره کنید. از بنفش dinoxine برای تیره سازی زیرکار تیره ترین بخش ها استفاده کنید.
در این تصویر می بینید که چگونه بدون افزودن رنگ، به کارمان ارزش داده ایم. اگر ارزش گذاری ها را درست انجام دهید، نقاشی تان از کیفیت بالائی برخوردار می شود.
ارزش هریک از بخش های سوژه زمانی اهمیت می یابند که در رابطه با سایر ارزش های کناری قرار گیرند.

• مرحله پنجم: رنگ بندی
رنگ را رقیق نگه دارید و روی همه قسمت های سیینای سوخته را نپوشانید. اجازه دهید بخشهای وسیعی از آن دیده شوند. رنگ ها را حدس بزنید. هر از گاهی هم از رنگ سفید استفاده کنید.
کار را با تیره ترین رنگ شروع کنید و سپس به رنگهای روشن بروید. هر رنگی که می زنید، می بایست با ارزش زیرینش هماهنگی داشته باشد. در غیر اینصورت کیفیت کارتان پائین می آید!
از رنگ هائی که خوشتان نمی آید، استفاده نکنید. شباهت رنگها به رنگ اصلی هم کفایت می کند و نیازی نیست رنگها دقیقاً همان رنگ هائی باشند که می بینید. در این تصویر بیشتر رنگ ها ناهمواری های خودشان را دارند. ما هم از تیره ترین رنگ به سمت روشن ترین رنگ حرکت کرده ایم. به بخش هائی که ارزش گذاری را آنجا انجام داده اید، نگاه کنید. چرا می خواهید همه آن قسمت ها را بپوشانید؟ با به کارگیری از رنگ های رقیق استفاده می کنید، رفته رفته قدرت ارزش گذاری هایتان کم می شود. این مسئله طبیعی است، نگران نباشید!

• مرحله شش: تنظیم رنگ ها و ارزش گذاری ها
آیا از رنگ آمیزی تیره ترین بخش تیره خود رد شده اید؟ به عقب برگردید تا دوباره آن را به دست آورید. حال به بخش های روشن بنگرید. رنگها به اندازه کافی روشن نیستند با بهره گیری از رنگ غلیظتر رویشان کار کنید. رنگ ها را به گونه ای تنظیم کنید که در کنار یکدیگر از ریتم خاصی برخوردار باشند، اما ظرافت های دیگر را نیفزائید. تنها روی یک قسمت کار نکنید، بلکه در تمام بخشهای بوم حرکت کنید.
به رنگ خود اجازه دهید بوم را رنگ کند. آن را مجبور به کشیدن درخت یا گل نکنید. مطمئن باشید خودش به آسانی حرکت خواهد کرد و هر آنچه که می خواهید به تصویر خواهد داد. در تصویر می بینید که برخی از بخش های تیره را تیره تر کرده، سپس رنگ قرمز و نارنجی افزوده و به آرامی برخی از قسمت ها را سبز کرده ایم. به رودخانه و پیش زمینه هم کمی رنگ سبز سردتر افزوده ایم.

• مرحله هفتم: پایان نقاشی
سعی نکنید به سرعت نقاشی را به پایان برسانید، بلکه نقطهای را بیابید تا در آنجا بایستید. در برابر دمدمی مزاج بودن، استقامت به خرج دهید تا نقاشی به خوبی تمام شود. حال بهترین فرصت است تا با رنگ غلیظ در محدوده های روشن تر هایلایت بزنید. بدون آنکه قلم مو را روی بوم بمالید، ضربه هائی در بخشهای بالای رنگ بزنید.
یک قدم به عقب رفته و به رنگ اجازه دهید که رنگ آمیزی را به تنهائی انجام دهد! همیشه می توان کار کرد. هرچه که بیشتر روی نقاشی کار کنید، احساس می کنید نقاشی به کار بیشتری نیاز دارد.

نشریه تخصصی هنر و رایانه
مقاله ارسالی به آپامه توسط بهاره  ط

http://www.negarkhaneh.ir/NewsBody-ID300.aspx

برگرفته شده از وبلاگ: http://graphicpars.blogfa.com